Let op, dit artikel is ingescand en met tekstherkenningssoftware omgezet. Vandaar dat er nogal wat fouten in de tekst kunnen voorkomen.

Brutaalste TV-kat woont in Loosdrecht

Bron: Veronica gids - 11 jul 1987

Het idee voor de DJ Kat Show mag dan in Loosdrecht worden uitgewerkt, het werd er niet bedacht. Jef Nassenstein:

"Het idee is oorspronkelijk afkomstig van de chef programmering van Sky Channel, Gary Davey en dat is dus een ander dan presentator Gary Davies. Davey heeft de Kat bedacht. Hij had zijn plannen en bedoelingen duidelijk op papier gezet: hij had zelfs de eerste vijf verhaaltjes al geschreven en het decor getekend. Hij maakte ook al een tekening van de pop, die later door de medewerkers van het satirische programma Spitting Image' is gemaakt."

Jef, die velen nog zullen kennen als de basgitarist van Spargo(!), vindt niet dat het Nederlandse team haar creativiteit maar heel beperkt in de show kwijt kan. "Je kunt stellen dat Davey DJ Kat verwekt heeft en dat wij zijn kind nu opvoeden. Toen Davey met zn eerste materiaal aankwam, was DJ Kat hooguit een twee-dimensionaal karakter. Het hele team, dat verder nog bestaal uit presentatrice Linda de Mol en acteur Robbie Hahn - de man die elke keer weer in het Kattepak kruipt-tracht DJ Kat nu een beetje op te voeden en dat betekent dat In een grote tennishal aan de rand van Loosdrecht wordt elke week op z'n minst een dag keihard gewerkt aan de dagelijkse TV-show van de brutaalste TV-Kat die in ons land te bekijken is: DJ Kat. De kelderbewoner die tekenfilms haat, maar ze wel aan- en afkondigt, omdat zijn programma er vol mee zit. De DJ Kat-show, een van de hoekstenen van de Sky Channel-programmering, wordt niet alleen door Linda de Mol en haar recalcitrante Kat gepresenteerd, maar ook door Nederlanders geschreven en geproduceerd. zijn karakter langzaam maar zeker steeds ronder wordt, steeds verder wtgediept. DJ wordt steeds minder een karikatuur. Maar het is niet zo dat we alleen maar inspraak hebben bij de invulling van DJ's karakter. Het decorontwerp is wal dat betreft een goed voorbeeld. Davey had dan weliswaar al bedacht dat het zich allemaal in een kelder zou moeten afspelen en hij had daarvan al een schets gemaakt, maar hij blijft op het gebied van decorbouw natuurijk gewoon een goed ingevoerde leek. Zijn decorschetsen moesten dus nog wel door onze decorafdeling overnieuw gemaakt worden en verbeterd. De jongen die dat gedaan heeft, heeft er ook een paar essentiële punten aan toegevoegd."

De serie wordt geschreven door Joost Timp; een allesbehalve onbekende naam in Hilversum. Joost verwierf zelf enige faam als motor achter de Nederlandse groep Bloem, die een Top 40-hit gescoord heeft met de ondubbelzinnige titel 'Even aan m'n moeder vragen'. Ondubbelzinnig, want zijn moeder speelt in de AVRO-hoek van TV-land een hoofdrol. Maar ook al ben je de zoon van Mies Bouwman, die afkomst helpt je achter de schrijfmachine niet. Hoe heeft hij zich op deze kius voorbereid? "Het Engets was voor mu niet echt een onbekende taal. Toen 'Bloem' nog Bloom' heette, schreef ik daar ook Engelstalige teksten voor. En zeker: in de eerste scripts die ik uit mn schrijfmachine draaide zaten zeker fouten. Maar die werden door Linda en Robbie gecorrigeerd." Joost: "De allereerste honderd afleveringen hebben Robbie, Linda en ik heel intensief gemaakt. We kenden zijn karakter min of meer, maar we moesten gezamenlijk de grenzen ontdekken. Als DJ boos op Linda is, hoe boos is hij dan? En hoe onuitstaanbaar wordt Linda? Dat waren van die dingen die we van elkaar moesten weten. En dat ontdek je alleen maar terwiji je bezig bent. Want als je alteen maar weet dat DJ Kat zichzelf vresetijk belangrijk vindt, bevriend zegt te zijn met supersterren, melk uit een vies glas lekker vindt en graag 'yuck' eet, dan kun je daar nog maar moeilijk mee uit de voeten. Maar tijdens die eerste honderd afleveringen teerden we elkaar dusdanig kennen dat ik in principe gewoon thuis de scripts kan schrijven en bij de opnamen niet meer aanwezig hoef te zijn."

"Toch", zo vertelt Joost, "zijn we wel eens een keer de mist ingegaan. We lieten DJ toen iets Houdini-achtigs doen. Hij moest uit een papieren zak ontsnappen en dat lukte niet zo goed. Hij kreeg het zelfs benauwd. Op zich een aardig verhaaltje, maar we werden er vanuit Londen wel voor op onze vingers getikt, want de kinderen die er naar kijken zou de dat eens na kunnen doen. Wij deden het dan wel met een onschuldige papieren zak, m aar zou een kind dat van een plastic zak kunnen onderscheiden? We weten het niet, maar gaan er vanuit dat ze dat niet kunnen. Vandaar dat wij ook niet trachten om educatief te zijn; dat zijn 'Sesamstraat' en 'Fun Factory' al. Het is natuurlijk wel leuk om eerst je vingers in het stopcontact te steken om vervolgens heel uitdrukkelijk te zeggen dat de kinderen dat niet mogen doen, maar of dat overkomt? Of niet-Engetstalige kinderen werkelijk begrijpen dat 'don't' betekent dat ze iets niet moeten doen? Dus laten we het er maar gewoon uit. Bovendien: DJ Kat is ook niet bedoeld als educatief programma, het is heel bewust entertainment." Jef: "DJ Kat bereikt in de huidige vorm voornamelijk een jong pubtiek, maar we sluiten absoluut niet uit dat we in de toekomst nog iets anders gaan doen. Een cross-over maken naar een ouder publiek, bijvoorbeeld. DJ zou een eigen show kunnen krijgen, waarin hij niet alleen presenteert, maar ook de artiesten interviewt. Je zou je zelfs zoiets kunnen voorstellen als 'DJ's Nightclub', als variatie op z'n 'Wake Up Club'." De "Wake up Club" is het eerste programma van Sky elke ochtend. Jef: "Het idee daarvoor is heel simpel ontstaan. Het programma wordt twee keer uitgezonden, 's Middags om vijf uur is er een nieuwe aflevering en 's ochtends wordt de aflevering van een week geleden nog eens herhaald. Wij vonden dat we die herhaling iets aantrekkelijker moesten maken. Het programma krijgt so wie so al heel veel post en daar zaten ook vaak verzoeken in om jarige kinderen te feliciteren. We hoefden er hetemaal niets voor te doen, alleen de post goed doorspitten, op zoek naar jarigen. Toen we er eenmaal mee begonnen waren, stroomden de verzoekjes om de jarige kinderen te feliciteren vanzelf binnen. De 'Wake Up Club' is dus een voorbeeld van de flexibiliteit waarmee we ideeën met het karakter van DJ kunnen uitwerken, maar het is zeker niet het laatste wat we met het karakter van DJ gaan doen. Hij is al eens bij Pat Sharpe in de show te gast geweest en hij heeft ook al eens in de Escape rondgestruind. Hoe we dat gaan uitbouwen, weten we nog niet, maar dat er nog talloze andere mogelijkheden zijn is duidelijk." DJ, die een beetje op Hanna Barbara's 'Top Cat' gebaseerd lijkt, mag dan een zonnig toekomstperspectief hebben, op lokatie mag hij niet. Joost: "We hebben er wel over nagedacht. Met Kerst dachten we: Kom we nemen DJ mee naar buiten, naar het bos', maar dat werkt niet. Het beest hoort thuis in een stripwereld, in een cartoon-achtige omgeving. Met Kerst hebben we toen uiteindelijk gekozen vooreen nepperig namaakbosje met neonblauwe dennen en namaak-sneeuw, omdat DJ daarin veel beter tot z'n recht komt. Deze zomer gaal hij op vakaritie, maar dat wordt ook weer een studiostrandje. Echt geen pier van Scheveningen.'

Tekst: Eric van der Stadt Fotografie: Sky Channel/Kippa
Televisie Maandag t/m vrijdag
Sky Channel

terug