Let op, dit artikel is ingescand en met tekstherkenningssoftware omgezet.
Vandaar dat er nogal wat fouten in de tekst kunnen voorkomen.
Brutaalste TV-kat woont in Loosdrecht
Bron: Veronica gids - 11 jul 1987
Het idee voor de DJ Kat Show mag dan in Loosdrecht worden uitgewerkt, het werd er niet
bedacht. Jef Nassenstein:
"Het idee is oorspronkelijk afkomstig van de chef programmering van Sky Channel, Gary
Davey en dat is dus een
ander dan presentator Gary Davies. Davey heeft de Kat bedacht. Hij had zijn plannen en
bedoelingen duidelijk op papier gezet: hij had zelfs de eerste vijf verhaaltjes al
geschreven en het decor getekend. Hij maakte ook al een tekening
van de pop, die later door de medewerkers van het satirische programma Spitting Image'
is gemaakt."
Jef, die velen nog zullen kennen als de basgitarist van Spargo(!), vindt niet dat het
Nederlandse team haar creativiteit maar heel beperkt in de show kwijt kan. "Je kunt
stellen dat Davey DJ Kat verwekt heeft en dat wij zijn kind nu opvoeden. Toen Davey
met zn eerste materiaal aankwam, was DJ Kat hooguit een twee-dimensionaal karakter.
Het hele team, dat verder nog bestaal uit presentatrice Linda de Mol en acteur Robbie
Hahn - de man die elke keer weer in het Kattepak kruipt-tracht DJ Kat nu een beetje
op te voeden en dat betekent dat
In een grote tennishal aan de rand van Loosdrecht wordt elke week op z'n minst een dag
keihard gewerkt aan de dagelijkse TV-show van de brutaalste TV-Kat die in ons land te
bekijken is: DJ Kat. De kelderbewoner die tekenfilms haat, maar ze wel aan- en
afkondigt, omdat zijn programma er vol mee zit. De DJ Kat-show, een van de hoekstenen
van de Sky Channel-programmering, wordt niet alleen door Linda de Mol en haar
recalcitrante Kat gepresenteerd, maar ook door Nederlanders geschreven en geproduceerd.
zijn karakter langzaam maar zeker steeds ronder wordt, steeds verder wtgediept. DJ
wordt steeds minder een karikatuur. Maar het is niet zo dat we alleen maar inspraak
hebben bij de invulling van DJ's karakter. Het decorontwerp is wal dat betreft een
goed voorbeeld. Davey had dan weliswaar al bedacht dat het zich allemaal in een kelder
zou moeten afspelen en hij had daarvan al een schets gemaakt, maar hij blijft op het
gebied van decorbouw natuurijk gewoon een goed ingevoerde leek. Zijn decorschetsen
moesten dus nog wel door onze decorafdeling overnieuw gemaakt worden en verbeterd. De
jongen die dat gedaan heeft, heeft er ook een paar essentiële punten aan toegevoegd."
De serie wordt geschreven door Joost Timp; een allesbehalve onbekende naam in Hilversum.
Joost verwierf zelf enige faam als motor achter de Nederlandse groep Bloem, die een
Top 40-hit gescoord heeft met de ondubbelzinnige titel 'Even aan m'n moeder vragen'.
Ondubbelzinnig, want zijn moeder speelt in de AVRO-hoek van TV-land een hoofdrol. Maar
ook al ben je de zoon van Mies Bouwman, die afkomst helpt je achter de schrijfmachine
niet. Hoe heeft hij zich op deze kius voorbereid? "Het Engets was voor mu niet echt
een onbekende taal. Toen 'Bloem' nog Bloom' heette, schreef ik daar ook Engelstalige
teksten voor. En zeker: in de eerste scripts die ik uit mn schrijfmachine draaide
zaten zeker fouten. Maar die werden door Linda en Robbie gecorrigeerd."
Joost: "De allereerste honderd afleveringen hebben Robbie, Linda en ik heel intensief
gemaakt. We kenden zijn karakter min of meer, maar we moesten gezamenlijk
de grenzen ontdekken. Als DJ boos op Linda is, hoe boos is hij dan? En hoe
onuitstaanbaar wordt Linda? Dat waren van die dingen die we van elkaar moesten weten.
En dat ontdek je alleen maar terwiji je bezig bent. Want als je alteen maar weet dat
DJ Kat zichzelf vresetijk belangrijk vindt, bevriend zegt te zijn met supersterren,
melk uit een vies glas lekker vindt en graag 'yuck' eet, dan kun je daar nog maar
moeilijk mee uit de voeten. Maar tijdens die eerste honderd afleveringen teerden we
elkaar dusdanig kennen dat ik in principe gewoon thuis de scripts kan schrijven en
bij de opnamen niet meer aanwezig hoef te zijn."
"Toch", zo vertelt Joost, "zijn we wel eens een keer de mist ingegaan. We lieten DJ
toen iets Houdini-achtigs doen. Hij moest uit een papieren zak ontsnappen en dat lukte
niet zo goed. Hij kreeg het zelfs benauwd. Op zich een aardig verhaaltje, maar we werden
er vanuit Londen wel voor op onze vingers getikt, want de kinderen die er naar kijken
zou de
dat eens na kunnen doen. Wij deden het dan wel met een onschuldige papieren zak, m
aar zou een kind dat van een plastic zak kunnen onderscheiden? We weten het niet,
maar gaan er vanuit dat ze dat niet kunnen. Vandaar dat wij ook niet trachten om
educatief te zijn; dat zijn 'Sesamstraat' en 'Fun Factory' al. Het is natuurlijk wel
leuk om eerst je vingers in het stopcontact te steken om vervolgens heel uitdrukkelijk
te zeggen dat de kinderen dat niet mogen doen, maar of dat overkomt? Of niet-Engetstalige
kinderen werkelijk begrijpen dat 'don't' betekent dat ze iets niet moeten doen? Dus
laten we het er maar gewoon uit. Bovendien: DJ Kat is ook niet bedoeld als educatief
programma, het is heel bewust entertainment."
Jef: "DJ Kat bereikt in de huidige vorm voornamelijk een jong pubtiek, maar we
sluiten absoluut niet uit dat we in de toekomst nog iets anders gaan doen. Een cross-over
maken naar een ouder publiek, bijvoorbeeld. DJ zou een eigen show kunnen krijgen,
waarin hij niet alleen presenteert, maar ook de artiesten interviewt. Je zou je zelfs
zoiets kunnen voorstellen als 'DJ's Nightclub', als variatie op z'n 'Wake Up Club'."
De "Wake up Club" is het eerste programma van Sky elke ochtend. Jef: "Het idee
daarvoor is heel simpel ontstaan. Het programma wordt twee keer uitgezonden, 's Middags
om vijf uur is er een nieuwe aflevering en 's ochtends wordt de aflevering van een
week geleden nog eens herhaald. Wij vonden dat we die herhaling iets aantrekkelijker
moesten maken. Het programma krijgt so wie so al heel veel post en daar zaten ook vaak
verzoeken in om jarige kinderen te feliciteren. We hoefden er hetemaal niets voor te
doen, alleen de post goed doorspitten, op zoek naar jarigen. Toen we er eenmaal mee
begonnen waren, stroomden de verzoekjes om de jarige kinderen te feliciteren vanzelf
binnen. De 'Wake Up Club' is dus een voorbeeld van de flexibiliteit waarmee we ideeën
met het karakter van DJ kunnen uitwerken, maar het is zeker niet het laatste wat we
met het karakter van DJ gaan doen. Hij is al eens bij Pat Sharpe in de show te gast
geweest en hij heeft ook al eens in de Escape rondgestruind. Hoe we dat gaan uitbouwen,
weten we nog niet, maar dat er nog talloze andere mogelijkheden zijn is duidelijk."
DJ, die een beetje op Hanna Barbara's 'Top Cat' gebaseerd lijkt, mag dan een zonnig
toekomstperspectief hebben, op lokatie mag hij niet. Joost: "We hebben er wel over
nagedacht. Met Kerst dachten we: Kom we nemen DJ mee naar buiten, naar het bos', maar
dat werkt niet. Het beest hoort thuis in een stripwereld, in een cartoon-achtige omgeving.
Met Kerst hebben we toen uiteindelijk gekozen vooreen nepperig namaakbosje met neonblauwe
dennen en namaak-sneeuw, omdat DJ daarin veel beter tot z'n recht komt. Deze zomer
gaal hij op vakaritie, maar dat wordt ook weer een studiostrandje. Echt geen pier van
Scheveningen.'
Tekst: Eric van der Stadt Fotografie: Sky Channel/Kippa
Televisie
Maandag t/m vrijdag
Sky Channel